хранете се здравословно

        ПРЕПОРЪЧВАМЕ ВИ:

погрижете се за черния си дроб

Искаш да бъдеш щастлив – храни се здравословно


Имал си лош ден в работата или пък те подтиска мрачното време навън? Един от лесните начини за подобряване на настроението и самочувствието е добре съставеното меню.

За доброто начало на деня задължително закуси. Помага, дори когато си станал “накриво“. Това ще те предпази от лошото настроение, което е свързано с пониженото ниво на глюкоза в кръвта (тогава се увеличава отделянето на хормони на стреса). Закуската ще достави на организма ти и енергия за целия ден. А ако тя е и в семейна атмосфера, ще се почувстваш наистина удовлетворен. На закуска е добре да се сервират зърнени и млечни продукти. Освен всичко друго, те са богати на витамини от група B. Витамин B6, заедно с магнезия, е необходим за производството на серотонин – т.нар. „хормон на щастието”. Затова препоръчваме кисело мляко с мюсли или пълнозърнест хляб с извара. Задължително придружени от свежи зеленчуци и плодове – най-добрият източник на витамини и минерали, за добра кондиция на организма! При всяка закуска те трябва да бъдат половината от всичко, намиращо се в чинията. Любителите на кафето ще се зарадват на факта, че ароматната напитка също допринася за отличното самочувствие. Изследванията показват, че кофеинът подобрява настроението и намалява чувството на потиснатост.Здравословното хранене има положителен ефект върху храносмилателната система и храносмилателния тракт

Често, малко, разнообразно

2-3 часа след закуската е време за малка междинна закуска, защото през деня трябва да се храним 5 пъти, т.е. освен закуската, обяда и вечерята ни се полага втора закуска и следобедно хапване. Важно е храненията да не са обилни, а разнообразни и добре балансирани. Благодарение на това ще поддържаш в организма подходящото ниво на хранителна глюкоза и няма да почувстваш глад, който може да провали и най-хубавите мигове на деня.

Да живее серотонинът!

Приготвяйки храната е важно да се избират продукти, съдържащи триптофан – незаменима аминокиселина, от която в организма се произвеждат серотонин и мелатонин, отговарящи за емоционалния баланс и добрия сън. Ще го намериш в пуешкото месо, рибата, спанака, соята и сиренето тофу. Усвояването му в организма се подобрява в присъствието на витамин С, магнезий и цинк – затова пий сок от свежо изцедени цитрусови плодове и похапвай сушени южни плодове. Рецепторите на серотонина се стимулират също от въглехидратите и простите захари – от време на време може да посегнеш към сладкото. Това може да бъде натурален шоколад, след чиято консумация се повишава нивото не само на серотонина, но и на ендорфина, който пък подобрява настроението и засилва приятните усещания. Заслугата за това е главно на съдържащите се в него големи количества магнезий, както и аминокиселини от млякото на прах, което влиза в състава на шоколадовата маса.

Внимание! Както с всичко друго, така и тук, трябва да се спази мярката. Най-новите изследвания, проведени от учени от Калифорнийския университет показват, че хора, които често ядат шоколад, могат да са по-склонни към депресивни състояния от онези, които посягат към него само от време на време.