провери начина си на хранене

ТЕСТ


На всеки се случва да яде повечко, твърде късно или „на крак”. Често това не е резултат от нехайство.здравословно ли се храниш

Ако се замислите по-дълбоко за поведението си в това отношение и анализирате своите минали грешки, лесно ще стигнете до заключението, че понякога нарушаваме по-често някои от принципите на здравословното хранене. Нещо повече, може да се окаже, че винаги нарушаваме един и същи принцип. От друга страна, може също да откриете, че някои принципи се спазват винаги, независимо от обстоятелствата. Това е така, заради влиянието на психологическия профил на всеки човек. С други думи, различните видове характери демонстрират определено поведение. Провери какъв тип си. Виж кои правила не спазваш понякога и на кои винаги се подчиняваш.

 

Познаваш начина си на хранене – провери какво означава това!

Помисли кои от посочените правила/принципи винаги спазваш независимо от обстоятелствата. Информацията под отговор „ДА” разкрива защо го правиш. Зеленият съвет ще ти помогне да се възползваш максимално от здравословните навици.
Сега, замисли се кои от принципите на здравословното хранене игнорираш. Информацията под отговор „НЕ” обяснява причините за твоето поведение.

 

Винаги закусваш у дома преди работа

  • ДА
  • НЕ

Според някои изследвания, от хората, които закусват преди да отидат на работа, 73% са жени и само 48% са мъже. Ако първо закусваш у дома редовно, ти спазваш този принцип коректно, според препоръките на специалистите. Опитваш се да се грижиш за себе си, да планираш деня си. Отговорен си за своето здраве.

ЗЕЛЕН СЪВЕТ: Увери се, че дъвчеш внимателно всяка хапка и намираш време да изпиеш чаша чай или сок. Подходящият прием на хранителни вещества в храносмилателния тракт зависи от вида на храната, но също и от начина, по който се храниш.

Не всеки става с „първи петли”. Ако изпитваш трудности със ставането сутрин, ти вероятно си т.нар. „сова” и обикновено пропускаш първата закуска у дома. Съвсем естествено е, че има хора, които са по-активни вечерно време. Наблюдавай кога се чувстваш най-добре, по кое време си най-енергичен и кога си най-креативен.

ЗЕЛЕН СЪВЕТ: Персонализирай хранителните си навици спрямо твоята личност и начин на живот. Само не забравяй да спазваш основното правило: дори работата ти да продължава до късно вечер, вечеряй по-рано. Сутрин ще ти бъде по-лесно да се мобилизираш, ако поне закусиш леко.



На работа обядвам

  • ДА
  • НЕ

Обядът, въпреки че трябва да съставлява само 10% от всички калории за деня, е много важен! Колко и какво ядеш зависи от изпълнението ти на работа и физическите ти характеристики, така че поздравления, че си подаряваш добър старт на деня и се грижиш за себе си. Ти контролираш действителността около себе си. Ако в живота ти последователността и правилният начин са важни, значи следваш отличен начин да поддържаш добро зраве за дълго време.

ЗЕЛЕН СЪВЕТ: При междинната закуска, приготви си нещо питателно, но в малки количества, за да не почувстваш тежест в корема след хранене. Добър избор винаги е хляб с добавка протеин (шунка, сирене) и пресни плодове и зеленчуци.

Ти си натоварен и имаш много отговорности? Нямаш време за себе си, но вероятно често отделяш от него за другите? Не поемаш каквото и да е току-така? Помни, че ако не се храниш на всеки 3 часа, нивото на кръвната захар се понижава и тогава ти се доспива и трудно се концентрираш. Опитай се да ядеш по-често на работа и ще имаш повече енергия, за да подкрепяш другите в работата им.

ЗЕЛЕН СЪВЕТ: Ако на работа нямаш време да поседнеш сам и да хапнеш междинна закуска, тогава си я приготви във форма, подходяща за разходка или пък за асансьора на път за залата за срещи. Винаги носи малък пакет със зеленчуци – концентриран източник на витамини и необходимото количество захар в неговата естествена форма.



Хапвам редовно – на всеки 3 часа

  • ДА
  • НЕ

Наясно си за ефекта на диетата върху здравето. Грижиш се да запазиш стройна фигура. Твърде разумен си, защото чрез редовните хранения си защитен срещу фаталното преяждане. Останалите трябва да те взимат за пример. Редовното хранене е важен фактор, който е от значение не само за поддържане на теглото, но и за цялостното здравословно състояние. Неспазването на тези принципи може да доведе до затлъстяване.

ЗЕЛЕН СЪВЕТ: За да останеш здрав и с нормално тегло, трябва да се храниш поне 4-5 пъти на ден, на интервали от не по-малко от 3 часа. И по-важното, по едно и също време.

Кафе набързо сутрин, стрес в работа, забързаност, няма време за ядене – за съжаление това е денят на много хора. Обмисли дали случайно нямаш твърде много отговорности? Изследванията показват, че само 14% от хората стриктно спазват принципите на препоръчителното количество и честота на хранене през деня. Една пета консумират храна по-малко от 3 пъти на ден. Нередовното хранене стимулира натрупването на мазнини в тялото, защото то никога не е в състояние да предскаже дали ще се нуждаеш от тях или по-късно ще имаш нужда от доза енергия и затова, за всеки случай, тялото я складира предварително. То се нуждае редовно от енергия, която може да се отделя през целия ден.

ЗЕЛЕН СЪВЕТ: Опитай се да ядеш редовно 4-5 пъти на всеки 3-4 часа, за предпочитане по едно и също време. Спазването на режим ще те поддържа не само в добро физическо здраве, но и в чудесно разположение на духа.



Понякога ям много късно

  • ДА
  • НЕ

Кога се храним зависи от начина на живот, работата и други ангажименти като грижата за децата. В днешно време натрупването на отговорности е честа причина да пренебрегваме себе си. Но не бива да забравяме, че не е хубаво да се вечеря твърде късно. Когато биологичният ни часовник отмери, че е време за почивка, а ние се храним и порцията е твърде щедра, храносмилателната система няма да си почине докато не обработи храната. Сутринта няма да е от най-лесните.

ЗЕЛЕН СЪВЕТ: Специалистите съветват да се вечеря 3 часа преди лягане. Така ще се наслаждаваме на спокоен сън, с който ще сме отпочинали и възстановени.

Браво, ти си от хората, които се хранят правилно. Ти най-вероятно знаеш, че здравословното хранене има голямо въздействие върху здравето и благосъстоянието ти. Вечерта е времето, през което тялото „онемява” и „намалява обороти”. Това е сигнал за него да си почива и заспи след това. Ако не ти е тежко на стомаха преди лягане, това означава, че си вечерял 3 часа преди сън. Разбира се, храната трябва да е лека и скромна. Това може да е зеленчукова салата, сандвичи, какао, кисело мляко. Вечер, не трябва да се изкушаваме от допълнително калории като чипс, кейкове, алкохол.

ЗЕЛЕН СЪВЕТ: Ако се храниш редовно, тялото ти има постоянен достъп до хранителни вещества и много по-малко изисква нещо допълнително.



Пристрастен съм към кафето – обожавам да си създавам тези мигове на удоволствие

  • ДА
  • НЕ

Кафе, кафе, кафе...когато усетиш аромата му, настроението ти моментално се подобрява? Мигове на релаксация и радост са необходими – допринасят също за поддържането на добро умствено здраве. Според последни проучвания, кафето снабдява тялото с ценни антиоксиданти, а кофеинът в него удължава способността за по-дълго полагане на усилия и увеличава устойчивостта към умора. Обичаш ли да се раздаваш и да се наслаждаваш на живота максимално? Запомни, обаче, че по-голяма доза кафе може да предизвика изнервеност, раздразнимост и нарушаване на съня, а доза кофеин над 1000 mg (=1 g) дневно може да е опасна за тялото.

ЗЕЛЕН СЪВЕТ: Дори да пиеш често кафе, по-добре е то да е в малки количества. Най-здравословно е еспресото да е през филтър, който отделя вредните вещества. Кафето не трябва да завира, както и да се приготвя с вряща вода. Бъди умерен – не пий повече от 4 чаши кафе на ден, което се равнява на 100 до 500 mg кофеин.

Кафето не е първото нещо, за което се сещаш, когато се събудиш. Има хора, които са на мнение, че нищо не може да ги вдигне на крака, както една чаша ароматно кафе сутрин. Ако кафето, обаче, не е твоята любима напитка, това не означава, че не консумираш други течности, които съдържат кофеин, което допринася не само за по-добро настроение, но добавя и енергия. Кофеинът и подобни на него съставки се съдържат не само в кафето, но и в Кока-Кола, енергийни напитки, в чая и шоколада.

ЗЕЛЕН СЪВЕТ: Според специалистите, кафето може да понижи риска от развиването на болестта на Алцхаймер, да допринесе са по-малък риск от камъни в бъбреците, повишен кръвен поток в тялото.



Опитвам да се храня балансирано

  • ДА
  • НЕ

Внимателно избираш храната си? Балансираната диета неминуемо ти позволява да поддържаш добро здраве и фигура. Според редица изследвания, средният запас от енергия, от който човек се нуждае дневно е 2000 kcal за жените и 2500 kcal за мъжете. Но ти си наясно, че извън чистото количеството калории, качеството на храната е от изключителна важност – планираш храненията си, опитваш се храната да съдържа необходимата хранителна стойност. Най-вероятно ти си човек, който има вродената способност да планира (не само какво яде) – дори да не ти хрумва, че всичко си обмислил предварително. Харесваш всичко да е под контрол и да си една крачка пред препятствията, които изникват в живота ти.

ЗЕЛЕН СЪВЕТ: Важно е през деня да консумираш продукти от всички групи: въглехидрати, протеини и мазнини – под формата на хляб, плодове, мляко и млечни продукти, месо и риба. Помни, че различните продукти съдържат определени хранителни вещества и само един вид не би могъл да задоволи напълно нуждата на тялото от витамини и минерали. Храната трябва да е разнообразна.

Балансираното хранене не е характерно за хората, които живеят според философията „carpe diem” (“грабни момента/живей днес”). Вероятно принадлежиш към тези, които предпочитат да се наслаждават на живота сега, отколкото всичко да е уредено и планирано. Излизаш навън с презумцията, че ще е толкова интересно. Харесваш изненадите, новостите и неочакваните промени и обичаш да изненадваш другите. Ако готвиш, то е само заради желанието, което те е обхванало на момента.

ЗЕЛЕН СЪВЕТ: Използвай любовта си към изненадите и промяната и изненадай себе си с нови вкусове. Спадаш към хората, които лесно се задоволяват с балансирана диета и разнообразно меню. Винаги имай вкъщи достатъчно запаси от разнообразни продукти, за да можеш по всяко време да опиташ нова комбинация от съставки.

Помни, че основата на балансираната диета е в това да се приемат храни от петте хранителни групи. За да постигнеш правилният баланс в диетата си, моля прочети следващите съвети:

Храни се редовно и ежедневно разнообразявай менюто си.
Яж повече храни, богати на фибри и нишесте вместо на захари.
Не прекалявай с мазното.
Не яж често сладки неща.
Избирай храни с богато съдържание на витамини и минерали.
Консумирай умерено алкохол.
Не прекалявай със солта.



Между храненията, хапвам плодове и зеленчуци

  • ДА
  • НЕ

Добре - ти цениш жизнеността! Съзнателно мислейки за диетата си, ти приветстваш ролята на плодовете и зеленчуците в твоето ежедневие. Те са един от главните източници на витамини и минерали, които участват в метаболитните процеси. Въпреки че „леките закуски” не са препоръчителни между храненията, плодовете и зеленчуците са изключение – разбира се, при условие че не се прекалява с тях. Преяждането с пресни плодове също не е здравословно.

ЗЕЛЕН СЪВЕТ: Най-добре консумирай сезонни плодове и зеленчуци, за предпочитане пресни. Те съдържат повече витамини, за разлика от по-дълго съхраняваните, които с времето частично се оксидират. Тези от тях, които узряват на хладно, за съжаление нямат такава хранителна стойност като пресните плодове и зеленчуци.

Диетата на повечето от нас не е особено богата на плодове и зеленчуци. Затова опитай се постепенно да обогатяваш менюто си с плодове и зеленчуци по твой вкус – те снабдяват тялото с вещества като флавоноиди и танини, които действат като антиоксиданти и увеличават действието на витамините.

ЗЕЛЕН СЪВЕТ: Специлистите съветват „пет пъти на ден плодове и зеленчуци” – три порции зеленчуци и две плодове. Освен тях, може да хапваш също:

• мюсли, ядки, стафиди, слънчогледово семе, тиквено семе
• сушени плодове (праскови, банани, ябълки, сини сливи, смокини)



Понякога ям твърде много/преяждам

  • ДА
  • НЕ

Според проучване, французойките, които са по-склонни да спазват диети, се изкушават да похапнат повечко, когато са тъжни или разстроени. При мъжете, обаче, е обратното – апетитът им се повишава при моменти на добро настроение. Ако хапваш твърде много, опитай се да смениш подхода: яж по-често на малки порции. Според специалистите, най-обилната и ценна храна трябва да е закуската, която трябва да се състои предимно от въглехидрати. В идеалния случай, първата храна за деня трябва да е под формата на каша, мюсли с прясно или кисело мляко, извара, сандвичи, зеленчуци. Хубаво е да закусваш и с плодове. Най-добре е, ако пиеш и чай.

ЗЕЛЕН СЪВЕТ: Не яж твърде много, особено вечер. Късното хапване натоварва организма. Затова трябва да се яде редовно и умерено. Алчността не е добра за здравето.

Храната е важно удоволствие в твоя живот, ти си ценител, затова се грижиш ястията да не са много обилни. Действаш съгласно принципите на здравия разум и превенцията. Уважаваш тялото си, като вземаш предвид неговите нужди и възможности. Грижиш се да имаш балансирана диета и организмът ти да получава достатъчна, а не „значителна” порция енергия.

ЗЕЛЕН СЪВЕТ: В бъдеще не си позволявай да хапваш твърде редовно тежки порции, разнообразявай менюто си и не яж бързайки и в стрес. Ако ти се прииска допълнителна порция през деня, хапни плодове и зеленчуци и не забравяй да пиеш негазирана минерална вода – поне 1.5 л/ден.



Обичам да си правим барбекю с приятели

  • ДА
  • НЕ

Харесваш общуването и това те кара да си обграден винаги с много приятели. Барбекюто може да е чудесна форма на почивка на открито. За съжаление, ястията на грил, противно на общото мнение, не са здравословни. Още повече, че това включва наденици, свинско, кетчуп, горчица и бира в изобилие. Такава комбинация обикновено води до затлъстяване, което от своя страна има негативен ефект върху цялостното здравословно състояние.

ЗЕЛЕН СЪВЕТ: Избери постно месо за печене – като пиле или пуйка. Приготвено на грил, то също ще е вкусно. Запомни, че си заслужава да се използва алуминиева тава за грил. И не забравяй и зеленчуци за грила!

Ако не обичаш барбекюто, това със сигурност ще се отрази добре на твоето здраве! Учените предупреждават – ястията на грил не са безразлични към здравето. При печенето на тлъсто месо, разтопената мазнина, която попада върху разпалените въглища е причина за образуването на вредни вещества, които заедно с дима се отлагат обратно върху месото, което се пече.

ЗЕЛЕН СЪВЕТ: Експериментирай с грила и приготви зеленчуци по следната рецепта – опитайте се да ги напълните с гъби. Опечени в алуминиево фолио са много вкусни и с далеч по-малко калории от тлъстото месо.



За да си оправя настроението, хапвам сладко

  • ДА
  • НЕ

Всеки има моменти на слабост. Мнозина от нас не могат да си представят живота без сладкиши. За съжаление, тяхното изобилие е изключително нездравословно! Високото съдържание на захар затруднява поддържането на стройна фигура, а наднорменото тегло може да предизвика храносмилателни проблеми и в последствие да окаже негативен ефект върху регулирането на нивото на кръвната захар в организма. Разбира се, може да си похапваш сладки неща, но не всеки ден. Те не са заместител на обичайните ястия. Ако обичаш натурален шоколад, заслужава си да се спомене, че той също съдържа ценни вещества като калций, магнезий, калий, желязо.

ЗЕЛЕН СЪВЕТ: Как да подсладиш живота си? Вместо кексове и сладкиши, по-добре се ориентирай към пресни плодове (може и сушени), ядки и бадеми – източник на ценни хранителни вещества. Може да си приготвяш различни десерти като кисело мляко, айрян, сирене, които са с ниско захарно съдържание.

Значи си здрав! Ако упорито устояваш на сладките изкушения, най-вероятно нямаш проблеми с поддържането на нормално тегло. Поздравления!

ЗЕЛЕН СЪВЕТ: Ако обичаш разходките сред природата и пътешествията, може да взимаш със себе си шоколад, защото е концентриран източник на енергия.